Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×

LEKSYKON

kontenery transportowe, historia

Kontener – obiekt najczęściej metalowy służący do przechowywania materiałów. Skonstruowany w sposób umożliwiający wielokrotne użycie. Jednak pod pojęciem kontenery nie kryją się tylko trwałe opakowania chroniące ładunek przewozowy. Bardzo często wykorzystując specyfikę wykonania, kontenery są stosowane również w innych celach, czasem nawet wykorzystywane jako samodzielne budynki. Istnieje standard określający maksymalną masę brutto, wymiary kontenera, odpowiednie oznakowanie. Dzięki standaryzacji wszystkie kontenery mają wspólne cechy, jedną z nich są znormalizowane, jednakowe wymiary.

Kontenery zaczęły być używane w Stanach Zjednoczonych w 1916r. Dziewięć lat później w Europie ludzie zaczęli przewozić w kontenerach chemikalia oraz części do samochodów. Od 1930r. Brytyjskie przedsiębiorstwa zaczęły wykorzystywać kontenery do przewożenia towaru droga kolejową. „Blaszane pojemniki” zostały dostosowane do celów wojskowych w czasie II Wojny Światowej. Po wojnie zostały one wykorzystywane do przewożenia towaru drogą kolejową oraz morską między Wielką Brytanią oraz Irlandią.
Mimo tego, iż wcześniej kontenery były używane przy transporcie, kolejowym oraz morskim, za pomysłodawcę wykorzystania kontenerów uznano Malcolma McLeana, który był autorem idei wykorzystania ich w powszechnym transporcie towaru. Amerykanin wymyślił sposób na usprawnienie przeładunku bawełny z samochodów na statki. Malcolm McLean zainwestował w 1955r. Swój cały majątek w przebudowę statku w pierwszy kontenerowiec, który następnie został nazwany Ideal X. Wyruszył on w swój pierwszy rejs 6 marca 1956r. Z Newark do Houston, na pokładzie statku było 58 kontenerów. W 1957r. Firma Amerykanina Malcolma McLeana (SeaLand Services) rozpoczęła regularny przewóz kontenerów.
Pomysł ten spodobał się innym bowiem konkurencyjne firmy również zaczęły wykorzystywać kontenery przy transporcie towaru.
W 1958r. Firma Sea-Land Services otworzyła regularne przewozy kontenerowe na szlaku USA – Hawaje. W 1966 roku amerykański statek „Fairland” przypłynął do portu w Bremie z ładunkiem 226 kontenerów, w tym samym czasie zaczęto budowę statków z myślą o przewozie tylko i wyłącznie kontenerów.

Dziś istnieją również inne rodzaje transportu kontenerów. W transporcie kolejowym kontenery były przewożone na specjalnie wykonanych do tego celów wagonach (kontenerowe oraz wagony-platformy), które zostały wyposażone w specjalne czopy umożliwiające mocowanie kontenerów.
Transport samochodowy również jest powszechnie wykorzystywany, do tego rodzaju transportu służą samochody ciężarowe, które podobnie jak specjalne wagony posiadają czopy.
Przy transporcie lotniczym kontenery są produkowane z materiałów o bardzo niewielkiej masie oraz ze skośnymi ścianami bocznymi.

Dzięki kontenerom można skrócić znacznie czas przeładowywania towaru w portach, co przed 1956r. Odbywało się bardzo długo i co ważniejsze było równoznaczne z kosztami finansowymi. Towar przewożony bez wykorzystania kontenerów nie był chroniony w jakikolwiek sposób od zniszczeń mechanicznych jak i od warunków atmosferycznych. Pomysł Malcolma McLeana okazał się idealnym rozwiązaniem transportu towaru, dziś przewozimy 90% drobnicy w kontenerach. Przez upływające lata liczba typów kontenerów zwiększała się, oraz możliwości które nam oferują. Nawet twórca idei wykorzystania kontenerów przy transporcie nie przewidział ,że możliwości wykorzystania kontenerów tak bardzo się rozwiną.

Dodano: 14:23, 11.8.2008


 
Korzystanie z bezpłatnych mechanizmów serwisu oznacza akceptację jego regulaminu.
Copyright © 2003 - 2017